Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 24 mars 2018

Reflexivitet och dödskors på börsen

Nej, jag tror ändå inte det är dags för en börskrasch nu. Signalerna till trots. Mer volatilitet javisst men släpper bara en låsning så löser det ut hela ekvationen. Dollarn behöver stiga mot euron.
Källa: TradingEconomics

Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Se dig i spegeln börsen

Reflexivitet är ett spännande fenomen som George Soros formulerat. Det är när reaktionen på ändrade förväntningar styr förväntningarna framåt. Det i kontrast till att verkligheten styr förväntningarna. När jag pratade om reflexivitet på Nordnet Live 2016 (ni vet med vargmasken på) valde jag följande metafor - ibland slutar börsanalytikerna titta ut genom fönstret och stirrar istället nervöst på varandra.

Riktigt reflexivt blir det när företagare i den verkliga ekonomin i sin tur börjar titta på börsen för att gissa om framtiden. Deras oro (eller förhoppningar) studsar sedan tillbaka till börsen i form av en bekräftelse på den signal som egentligen började på börsgolvet. Ett självförstärkande eko som till och med kan dra iväg ekonomin i en ny riktning.

Tack alla ni som nu bidragit med över 50 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!

I grafen högst upp har jag ritat in några perioder de senaste åren när jag tycker börsen handlat mer om tolkningar av börsen och kapitalflöden än om ekonomin runtomkring den. Varje gång har det reaktionerna sedan sipprat ut i den övriga ekonomin.
Källa: TradingEconomics

Frågan är om det inte är det vi ser den här typen av resonemang den här våren. Alla talar om att flera inköpschefsindex kom in lägre än väntat i mars. Ingen om varför eller att de fortsatt är på höga nivåer. Det ät lätt att tänka sig att inköpscheferna sneglade på börsoron i februari när de svarade på frågorna den här gången.

Källa: TradingEconomics
Fast börsoron i februari hade ju sin upprinnelse inte i att  ekonomin gick dåligt utan att den gick så bra att räntorna skulle rusa iväg. Det blev inte så och på många sätt var veckans FED-besked alldeles utmärkt för börsen. Stark ekonomi och oförändrade planer för framtida räntehöjningar. Amerikanska inköpschefer är också fortsatt oförändrat optimistiska.

Räntorna tar olika riktning

Källa: Fed St Louis
De långa räntorna har till och med glidit nedåt sedan mars. Det kan vara ett tecken på att det är kapitalflöden från börs till räntor som vi ser för närvarande. Inte minst ser reaktionen när de långa räntorna först studsade upp och sedan hastigt föll tillbaka misstänkt flödesstyrd ut. Till ekvationen hör också att reaktionen inte är den samma i USA och Europa. Det är i Europa det syns tecken på mer skarp risk off med samtidigt fallande inköpschefsindex, börs och räntor.

Problemet med att övertolka de europeiska inköpscheferna är att när de svarar tvekande kan det bli en självuppfyllande profetia. Startläget är trots allt att investeringarna, världshandeln och inte minst vinsterna ska fortsätta uppåt. När det svajar sprids en oro som det är fullt möjligt att den faktiskt bromsar hela ekonomin.

Möjligt betyder dock inte troligt. För det som är andra sidan av reflexivitet är det som kallas att verkligheten knackar på. Är det rätt att världsekonomin är på väg uppåt och att även USA, som FED pekade på, ser fortsatt stabilt ut - ja, i så fall kommer det förstås goda nyheter som överraskar marknaden.

Fastspikad på dödskorset


Fast om det är fel då, om något ändrats så att det blivit fel eller om det aldrig varit rätt. Ja, det är det kluriga. Börsen signalerar verkligen ett riktigt otäckt läge för närvarande. Det är inte bara själva börsnedgången utan även hur den utvecklats. Det skriver Dagens Industri om i en artikel där följande är rubrik och ingress (enligt den citatteknik som FT uppmuntrar oss bloggare till, jag vet inte hur DI vill bli citerade):
Johanna Jeansson - Signalerna som pekar mot mörkare börstider: Euroländerna njuter av en cyklisk återhämtning, samtidigt är såren från skuldkrisen inte helt läkta och aktiemarknaden visar tveksamma signaler. Räkna med att centralbanken måste gå långsamt fram.
I artikeln pekas på att de europeiska börserna ligger vid et som kallas ett dödskors. Det vill säga när det glidande medelvärdet för 200 dagar sjunker under motsvarande för 50 dagar. Ett tecken på fallande tilltro till marknadstrenden. Tekniskt ligger börsen och slår mot flera andra stödnivåer som ser också ordentligt otäcka ut om de bryts, som framgår av tweeten från Christoffer Ahnemark på Aktiespararna. Ovanpå det talar fallande tech- och bankaktier sitt tydliga språk. Det finns inslag av risk off i den nedgång vi nu ser.

Källa: TradingEconomics
Den som vill hänga upp ett ras på en trigger har det i form av spelet kring ett möjligt handelskrig. Så här långt små förändringar i tullar vrids inte bara av börsen utan även av många bolag upp till en stor sak. Det är en gnista vid krutdurken, så god som något. Fast det är verkligen bara en gnista ingen eldsvåda, så det måste till något mer.

Det kan också vara så att börsen studsar upp. I så fall lär ni få läsa resonemang om hur stark ekonomin ändå är. Alternativt brakar det igenom och då blir det istället prat om en alltför uttänjd börs- och konjunkturcykel, om slutet på stimulanser eller något an. Kanske blir det som Dagens Industri är inne på långsammare räntehöjningar i Europa.



Stockpickingtemat

I min värld missar de dock den sista pusselbiten i varför det spelar roll. Det är inte räntan utan valutan som avgör, tror jag. Varför tappar Europa fart? Den faktor som går utöver reflexivitet och börskurvor är att euron blivit för dyr för snabbt. Det är klart det blir svårt att räkna hem vinstförväntningar för exportbolagen om euron tickar på uppåt. Kronan är som bekant bara en spegling av euron sedan flera år tillbaka, så resonemanget gäller oss också.
Med det finns det faktiskt en mycket enkel lösning på börsoron för närvarande. Dollarn börjar stiga igen. Från USA har tongångar hörts om att åter acceptera eller till och med eftersträva en stark valuta. Stigande ränteskillnader talar för det. Mot det talar förstås underskottet i handelsbalansen men frågan är vad det spelar för roll för troligen kan europeiska räntor falla om centralbankerna vill det. Det kan knappast USA matcha med mer än den oförändrade räntebana de redan lagt ut kursen för.

För min del har jag så här långt i år inte sett något entydigt tecken på något annat än den riktning jag la ut inför året. Det är en kontrast av teman som möts på ett sätt vi inte upplevt på länge. Det skrev jag om i veckans nummer av Börsveckan, som du kan läsa via tweeten ovan. Effekten är, om jag får rätt, en swingtradingbörs med starka inslag av stockpicking.

Varför är jag inte mer negativ? För att jag ser inte de siffrorna under ytan. Det är klart att det stora huvudalternativet är en genomklappning av den sort vi såg 1987. Den var dock kort och inte särskilt obehaglig för den långsiktige som jag skrivit om tidigare. Det den däremot visade var att när volatiliteten stiger och kanske till och med peakar, då ger kontanter en alldeles egen form av ränta.

Jacob Henriksson, Gottodix

Senaste filmerna nedan


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här  

2 kommentarer:

  1. Börsen visar alltid vägen, vi fick vårat omx ATH i November, då klev jag av. Börstoppen brukar ske ca 6-7 månader innan ekonomin toppar/vänder över. Även om det är lite blandat i makron tror jag det kommer bli tydligt under Q2. Lägger man dessutom till flerårig bulltrend, extrem riskvilja, extremt bullish sentiment etc så förstår man att festen är över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En skarp nedgång är helt klart ett möjligt scenario. Däremot håller jag inte med om att börsen brukar visa vägen. Det sägs ju så men data talar emot. Kolla 2007 t.ex. då var nästan alla andra signaler (yieldkurvan och ZEW-index är två exempel) tidigare att lösa ut innan börsen reagerade. Larmen har inte gått ännu, så om det faller är det mer den typen av dipp som vi såg 1987, tänker jag.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam